کر فلوت تهران در دانشگاه تهران به روی صحنه می رود

تور اروپایی کر فلوت تهران منتشر می شود
اکتبر 10, 2019
دومین تور اروپایی کر فلوت تهران برگزار شد
اکتبر 10, 2019

کر فلوت تهران در تاریخ اول اسفند ۱۳۹۷ در تالار آوینی دانشگاه تهران به سرپرستی فیروزه نوایی و با رهبری سعید تقدسی آثاری از آهنگسازان دوره های باروک، کلاسیک، رومانتیک و مدرن را به روی صحنه می برد.

در این برنامه آثار زیر برای کر فلوت تنظیم شده و بخش هایی از آن اجرا می شود:
فلوت سحرآمیز آخرین اپرای ولفگانگ آمادئوس موتسارت است که در دو پرده ساخته شده و نشاندهنده اوج توانایی او در آهنگسازی برای اپرا است. این اثر در سال ۱۷۹۱ خلق شده‌است و لیبرتوی آن به زبان آلمانی و نوشتهٔ امانوئل شیکاندر است. این اپرا اولین بار توسط شخص آهنگساز رهبری شد و با استقبال بی سابقه ای مواجه شد.

کنسرتو ویولن در سل مینور (RV 317) یکی از آثار کمتر شنیده شده آنتونیو ویوالدی آهنگسازی و ویولونیست ایتالیایی است که در سال ۱۷۲۹ در آمستردام به انتشار رسیده است. با اینکه ویوالدی حدود ۲۵۰ کنسرتو ویولن می سازد، ولی این اثر یکی از شاخص ترین کنسرتو های او محسوب می شود که توسط ویولنیست های بزرگی تا امروز اجرا و ضبط شده است.

رمانس شماره ۲ برای ویولن و ارکستر در فا ماژور، اُپوس ۵۰، اولین رومانس بتهوون برای ویولن است که در سال ۱۷۹۸ تصنیف کرد و در سال ۱۸۰۵ منتشر می شود. دو سال بعد بتهوون رومانس شماره یک خود را منتشر می کند. رومانس شماره ۲ بتهوون در کنار کنسرتو ویولن او مشهور ترین و محبوب ترین آثار ویولنی این آهنگساز آلمانی محسوب می شوند.

پالادیو یک کنسرتو گروسوی معاصر است که در سال ۱۹۹۵ توسط کارل جنکینز آهنگساز ۷۴ ساله بریتانیایی تصنیف شده است. این اثر در اصل به صورت اثری برای گفتگو میان سازهای ارکستر زهی در سه موومان ساخته شده است. این اثر به یاد آندرا پالادیو آرشیتکت ایتالیایی تصنیف شده است و یکی از محبوب ترین آثار این آهنگساز که سبک های مختلفی را در موسیقی معاصر تجربه کرده است می باشد.

سامسون و دلیله یکی از محبوب ترین آثار کامیل سنت سانس آهنگساز بزرگ فرانسوی است. مشهور ترین یکی از دو یک اپرا بزرگ در سه اثر و چهار صحنه از کامیل سنت سانس به لیبرتوی فرانسوی فردیناند لایمر است. در تاریخ ۱۸۷۷ این اپرا با حمایت فرانتس لیست اجرا شد و مورد تحسین منتقدان و مردم قرار گرفت. لیبرتوی این اپرا بر اساس داستانی از فصل ۱۶ عهد عتیق ساخته شده است.

پاوان در فا دیز مینور اپوس ۵۰، ساخته گابریل فوره آهنگساز فرانسوی، ابتدا برای پیانو و کر و بعد برای ارکستر و کر تنظیم شده است. این اثر در سال ۱۸۸۷ ساخته شده و با اینکه خود آهنگساز آن را اثری مهم تلقی نمی کرد، امروز به عنوان یکی از آثار مشهور پایان دوره رومانتیک محسوب می شود.

رقص مجار شماره ۲ یکی از رقص های ۲۱ گانه ای است که یوهان برامس با الهام از موسیقی فولک مجارستان ساخته است. این مجموعه ابتدا برای پیانوی ۴ دستی تنظیم می شود و بعدا بعضی از رقص ها توسط آهنگساز برای یک پیانو هم تنظیم می شود. پس از انتشار این اثر در سال ۱۸۶۹، استقبال زیادی از این رقص ها می شود و پس از مدتی مشخص می شود که ملودی بعضی از قطعات فولک نبوده و برامس اشتباها آنها را فولک تلقی کرده است. رقص های مجار امروزه برای ارکستر و سازهای گوناگون تنظیم و اجرا می شود.

نوازندگان این کنسرت:
فلوت مونا طاهریان
حسین عبادالی
علی چوپانی
میثم قدرتی
کیانا فاطمی فر
ریحانه حاج محمدی
سارا پارسایی
فرنوش فرهودی
سبا کوهبر
نیلوفر طائفی
پدرام معرفت خواه
حسین افشاریان
هنگامه هاشمی
الیکا ملک
فهیمه حاجی نصیری
بهرنگ الگامه
یلدا کریم زاده

فلوت آلتو
نیلوفر ابراهیمی
شایان حاصلی
ارغوان منتظری
نازنین سلطانی راد

فلوت باس
فیروزه نوائی
مهدی کیانی
سیاوش بهراد
شهاب خاتمی

نوازنده میهمان کنترباس
آرش ضرابی

نوازنده میهمان فلوت و پیکولو
ارتاشس گریگوریان

فروش بلیط این کنسرت از طریق سایت تیوال انجام خواهد شد.